Catedrala Sfântul Marcu e cea mai scumpă clădire din Veneția, în fața căreia se întinde piața principală a orașului, unde toți turiștii își dau întâlnire. Lăcașul e conectat cu altă construcție reprezentativă a orașului lagunei, Palatul Dogilor, pentru care a funcționat cândva ca o capelă privată.
Interiorul aurit al acestei catedrale îți taie pur și simplu răsuflarea. Cei 8.000 de metri pătrați de mozaic repovestesc aproape toate episoadele biblice în culori și pietre prețioase. În mia de ani, în care a fost construită, reconstruită și redecorată, câțiva dintre cei mai mari pictori au contribuit cu desene pentru aceste mozaicuri: Paolo Veronese, Jacopo și Domenico Tintoretto, Titian și alții.
Scenele din Vechiul Testament sunt prezente în nartex, spațiul anterior navei principale, în timp ce Noul Testament e prezentat în spațiul principal interior. Stilul pictural e bizantin și mare parte din interior te face să te crezi într-o biserică ortodoxă din Grecia. Motivul e că declinul Imperiului Roman de Răsărit s-a simțit cel mai târziu în orașele italiene de pe țărmul adriatic, departe de pericolul ca bisericile să fie convertite în moschei. Aici și-au găsit refugiul din calea invaziei otomane mari artiști și meseriași, creând condițiile propice apariției Renașterii. De asemenea, departe de amenințarea islamizării, bisericile din Veneția, Ravena și Sicilia au rămas cele mai fidele și măiestrite exemple de artă bizantină.
Forma însăși a acestei bazilici e o cruce greacă, cu domuri mari, cu imaginea lui Hristos Atotputernicul și alte domuri mai mici, conectate între ele. Modelul sunt două ctitorii ale împăratului Iustinian în Constantinopol: Bazilica Apostolilor și Hagia Sophia.
Când imitația nu părea mulțumitoare, anumite obiecte artistice și de cult erau pur și simplu furate de la Constantinopol, pentru a decora fațada sau interiorul bazilicii Sfântului Marcu. Așa e cazul celor patru cai, care cândva trăgeau cvadriga într-un monument din Constantinopol sau Tetrarhii, statuie celor patru conducători ai Imperiului Roman. Cvadriga e un car în care erau purtați zeii antici, în special Apolo, iar asemenea teme artistice erau expuse în special în epocile când moștenirea păgână era reconsiderată. Alte obiecte de artă, precum faimoasa Pala D’Oro, catapeteasma din aur, cu icoane emailate, nu au fost furate ci comandate unor artiști din capitala Imperiului Bizantin.
Până și moaștele evanghelistului, care a dat numele catedralei și a devenit ocrotitorul Veneției, au ajuns aici pentru că au fost furate de la Ierusalim. Moaștele erau marfă de contrabandă în Evul Mediu, dar autenticitatea lor rămâne sub un mare semn de întrebare. Leul, animalul simbolic asociat evanghelistului Marcu, a devenit un alt simbol al orașului, prezent la tot pasul, incusiv pe fațadă. De asemenea, cea mai înaltă statuie de pe fațadă îl reprezintă pe Sfântul Marcu.
Fațada e cel mai important element, care nu e inspirat din tradiția bizantină. E o fațadă gotică, dar și ea etalează câteva mozaicuri bizantine din viața lui Hristos. Terasa de deasupra acestei fațade e accesibilă turiștilor, care pot face fotografii panoramice cu Piața San Marco, peste Palatul Dogilos sau canalele din apropiere. În fața campanilei, clopotnița cu bază pătrată, sunt trei catarge, pentru evenimente speciale.
Mai multe despre: Destinatii • arhitectura bizantina • arhitectura gotica • arta • aur • fresca • Italia • mozaic • San Marco • Sf Marcu • VenetiaMai multe fotografii pe aceasta tema gasiti in urmatoarea
Imaginile pot fi descarcate si folosite pe orice site, fara notificarea prealabila a autorului, dar cu mentionarea sursei.