“Bayerische Motoren Werke”, adică Fabrica de Motoare Bavareze, poartă numele regiunii din care provine într-o siglă recunoscută în întreaga lume: BMW. Pentru a sublinia greutatea acestui renume, BMW are propriul muzeu în Munchen, capitala Bavariei. Clădirea a fost proiectată de arhitectul Karl Schwanzer la foarte mică distanţă de cartierul general al firmei, unde sunt proiectate noile modele de autoturisme şi motociclete şi unde se întocmeşte strategia companiei.
Muzeul a fost deschis în 1972 în capitala landului Bavaria, situat în sud-estul Germaniei. Steagul acestui land, alb-albastru în şah, se regăseşte în sigla fabricantului auto. Nemţii numesc landul Bayern, de unde şi numele la fel de faimosului club de fotbal munchenez, aflat la câţiva kilometri distanţă de muzeul auto. Acesta din urmă e foarte aproape de un alt stadion, ceva mai vechi decât luxosul Allianz Arena, anume Olympiastadion, din complexul olimpic.
Structura rotundă a muzeului, care imită o anvelopă sau sigla de pe capota autoturismelor, a fost extinsă printr-o aripă cu o arhitectură futuristă, numită Lumea BMW. Aici poţi simţi spiritul companiei şi chiar interacţiona cu câteva dintre produsele sale renumite.
Printre exponatele cele mai importante sunt limuzinele, maşinile decapotabile, motocicletele, monoposturile de Formula 1, maşinile de raliu. Ai acces chiar şi la simulatoare auto de antrenament pentru piloţi şi poţi vedea expuse inclusiv motoare întregi, ale căror linii cromate par adevărate sculpturi moderniste.
Arhitectura turnului alăturat e şi ea simbolică, fiind compusă din patru cilindri suspendaţi de structura centrală, astfel încât întreaga construcţie pare să plutească.Fiecare nivel în partea seamănă de asemenea cu o roată. Clădirea BMW Welt (Lumea BMW) a fost proiectată de arhitectul Coop Himmelblau.
Clienţii au parte de un tratament special în BMW Welt, primind cheile noului lor autoturism într-un program care poate include un tur al muzeului, o vizită la uzinele producătoare sau cina la unul din restaurantele din cadrul muzeului. În atelierul de design şi tehnologie sunt explicate ultimele inovaţii care echipează motoarele produse de firmă şi poţi trage cu coada ochiului la câteva modele concept, care chiar dacă nu vor ajunge produse de serie, vor inspira industria pe viitor.
Copiii au şi ei un spaţiu rezervat special, unde li se explică principiile fizice de funcţionare a unui vehicul şi unde pot lua parte la ateliere în care chiar îşi construiesc propria maşină. Restaurantele din cadrul muzeului servesc atât preparate locale cât şi internaţionale. Magazinele de suveniruri cuprind o gamă surprinzătoare de obiecte, de la îmbrăcăminte sport şi elegantă, la biciclete, genţi şi accesorii.
BMW mai deţine şi brandurile Rolls-Royce şi Mini, fiind activă şi pe piaţa finaciară, nu doar în producţia auto-moto. Compania s-a înfiinţat în 1916, sub iniţialele BFW, ca producător de avioane folosite în primul război mondial. Numele consacrat a fost adoptat un an mai târziu, în urma unor fuziuni. După pierderea primului război mondial, Germaniei i se interzice să mai producă avioane şi armament, aşa că fabrica se reprofilează pe producţia de echipamente pentru căile ferate.
Trecând prin producţia de biciclete, firma produce în anii ’20 primele motociclete, la finele aceluiaşi deceniu achiziţionând şi un mic producător de automobile. În timpul celui de-al doilea război mondial producţia de motoare pentru avioane a fost reluată în forţă, dar fabrica din Munchen a grupului a fost distrusă aproape în totalitate de bombardamente. Rămăsese în funcţiune doar fabrica de la Eisenach, oraş sub ocupaţie sovietică, unde au continuat să fie produse autoturisme. BMW a câştigat în instanţă numele de marcă după război, aşa că firma de la Eisenach nu a mai produs maşini sub acest nume. Ea a fost naţionalizată de guvernul comunist al Germaniei de Est şi a continuat să producă maşinile Wartburg, până puţin după căderea zidului în 1989, fiind mai apoi cumpărată de Opel.
Firma rămasă în Germania de Vest, care producea doar motociclete s-a confruntat cu mari probleme financiare, dar muncitorii şi acţionarii au respins o ofertă de restructurare din parte Daimler-Benz. În prezent, uzinele BMW, răspândite în 5 ţări, produc în jur de 1.500.000 de maşini pe an şi peste 100.000 de motociclete. BMW a câştigat şi 20 de curse la Formula 1, dar a renunţat recent să mai participe în această competiţie. Cei aproximativ 100.000 de angajaţi produc venituri anuale de circa 60 de miliarde de dolari, dintre care aproximativ 3 sunt profit.
Bavaria e cel mai mare land al Germaniei ca suprafaţă şi al doilea ca populaţie, un adevărat motor al economiei acestei ţări. Această regiune se învecinează cu Austria, Elveţia şi Cehia, fiind străbătută de Dunăre. Economia acestei zone e atât de puternică, încât dacă ar fi o ţară s-ar clasa pe locul 18 în lume. Pe lângă BMW şi alte companii, devenite între timp multinaţionale, îşi au originile aici: Audi, Siemens, Adidas, Puma, Continental, Allianz. Capitala landului, Munchen, e al treilea oraş al ţării, după Berlin şi Hamburg. Deşi majoritatea nemţilor sunt protestanţi, mai mult de jumătate dintre bavarezi sunt catolici, în acest ţinut fiind născut şi actualul papă, Benedict.
Mai multe despre: Destinatii • arhtitectura moderna • Bavaria • BMW • Germania • masini • motociclete • MunchenMai multe fotografii pe aceasta tema gasiti in urmatoarea
Imaginile pot fi descarcate si folosite pe orice site, fara notificarea prealabila a autorului, dar cu mentionarea sursei.