Fenomenul pornit la Florența de familia de Medici și etichetat de cronicarul și propagandistul familiei, Giorgio Vasari, ca fiind o Renaștere, și-a găsit apogeul la Roma, cu ajutorul papei Iulius al II-lea. Probabil că numele pontifical ales de acest papă, cu trimitere la Iulius Cezar, nu era întâmplător. Ambițiile acestui cap al Bisericii Catolice ținteau departe de smerenia unui predicator creștin și mai aproape de figura unui monarh absolut. Două secole înainte de Ludovic al XIV-lea, Iulius al II-lea a fost versiunea catolică a Regelui Soare.
Incendiul din Borgo și detaliu cu Enea purtând în spate un bătrân
Iulius al II-lea a demarat cele mai ambițioase proiecte din istoria Vaticanului, inclusiv Catedrala Sfântul Petru, frescele din Capela Sixtină și Camerele de la Vatican. Pentru acestea și multe altele a angajat genii precum arhitectul Donato Bramante, pictorii Michelangelo, Leonardo da Vinci și Rafael Sanzio.
O altă scenă din apartamentele de la Vatican
Rafael a pictat somptuoasele apartamente din Palatul Belvedere, fiecare cunoscută azi după fresca principală din fiecare, precum vestita Școală din Atena. Dată fiind scara proiectelor începute de Iuliu al II-lea, multe nu au fost terminate în decursul vieții sale, cum e cazul și cu încăperea ce găzduiește Incendiul din Borgo.
Proiectul a fost dus mai departe de primul papă ales din influenta familie de Medici, Leon al X-lea. Acesta a moștenit cu siguranță spiritul tatălui său, Lorenzo Magnificul, de a folosi artiști de elită și operele lor pentru a proiecta o imagine de putere și a câștiga admirație și influență.
În această cameră există patru fresce mari, prezentând fapte ale unor papi legendari, care purtaseră tot numele de Leo, cum ar fi încoronarea lui Carol cel Mare. Regii sunt pictați cu o tehnică diferită, în nuanțe monocrome sub fresce, în timp ce figura papei Leon al X-lea a fost folosită pentru toți papii.
Incendiul din Borgo merge cu un pas mai departe, atribuindu-i papei Leon al IV-lea chiar și puteri miraculoase. Inspirat de cronicile de la Vatican, acest tablou prezintă scenele de spaimă din timpul unui incendiu izbucnit în Borgo, un cartier al Romei, despre care o legendă populară spune că a fost oprit de papă cu un singur gest.
Cum volumul de muncă pentru toate apartamentele de la Vatican era copleșitor, Rafael s-a bazat masiv pe ucenicii săi. Pentru această frescă în special e de presupus că a făcut schițele generale și a decis încadrarea. Dar munca propriu-zisă de detaliu e opera talentatului său elev, Giulio Romano și a unui alt ucenic rămas anonim. Excelența artistică a echipei lui Rafael e vizibilă mai ales în reproducerea anatomiei în mișcare și a reacțiilor emoționale.
Mai multe despre: Diverse • arta • Giulio Romano • Italia • Muzeul Vatican • pictura • Rafael Sanzio • Renastere • RomaMai multe fotografii pe aceasta tema gasiti in urmatoarea
Imaginile pot fi descarcate si folosite pe orice site, fara notificarea prealabila a autorului, dar cu mentionarea sursei.